Skip to content

Magda peče

Blog nadšené cukrářky a pekařky

Do roku 2012 jsem, co se týká cukrářských výtvorů, nevkročila zrovna pravou nohou. Pomerančová bábovka s brusinkami, kterou jsem udělala na novoroční snídani, sice vypadala skvěle, ale po rozkrojení jsem zjistila, že je nedopečená, takže i když chutnala celkem dobře, rozhodně nesplnila moje očekávání. (Radek ji přesto statečně a dobrovolně jedl a přesvědčoval mě o tom, že je vážně dobrá.) Ale pekla jsem ji vlastně ještě v minulém roce, takže letošní opravdová premiéra je až tento karamelový pudink. Francouzské dezerty mě nikdy nezklamou. Často sice bývají trochu obtížnější, ale rozhodně stojí zato! Crème renversée au caramel je klasika – elegantní, nepřeslazený, jemný a chuťově vyvážený. Navíc se na talířku krásně legračně třese:). (Pro tuhle konzistenci mám slabost, viz třeba švestkové muffiny se švestkovým želé.) Co se týká přípravy, není to nic zas tak komplikovaného, nejtěžší je bábovičku vyklopit tak, aby se nepoškodila. To se mi povedlo (i když ne úplně perfektně) jen u jednoho kousku ze čtyř, ostatní utrpěly během vyklápění větší či menší zranění. Tahle operace tedy vyžaduje trochu cviku, takže doporučuji první pokusy servírovat shovívavým strávníkům, kterým víc než o estetickou dokonalost jde o chuťový zážitek. Ten je totiž vynikající.

Crème renversée au caramel – karamelový pudink (recept podle Chefsimon.com)

na 4 porce

100g cukru na karamel + trocha vody

500ml mléka

1 vanilkový lusk

4 vejce

75g cukru

vroucí voda

1. V hrnci nebo na pánvi se silným dnem rozehřejte 100g cukru s troškou vody. Míchejte tak dlouho, dokud nevznikne zlatohnědý karamel. Ten pak můžete zředit malým množstvím vody.

2. Do zapékacích mističek (o objemu cca 200ml) rozdělte karamel a pokryjte jím stěny misky. (Pokud vám karamel okamžitě neztuhne jako mně. V tom případě se ale taky nic neděje, prostě budete mít karamel jen na dně.)

3. V malém hrnci zahřívejte mléko s vanilkovými semínky i vyškrábaným luskem. Přiveďte téměř k varu a odstavte.

4. Mezitím vyšlehejte vejce s cukrem do světle žluté pěny.

5. K vaječné pěně přidejte trochu horkého mléka a dobře zamíchejte metličkou. Poté tuto směs pomalu za stálého míchání vlijte ke zbývajícímu mléku.

6. Přelijte přes sítko směs zpět do mísy a seberte pěnu.

7. Rozdělte tekutinu do mističek s karamelem a ty dejte do hlubšího pekáče. Zalijte asi do 1/2-2/3 vroucí vodou a pečte při 150° asi hodinu.

8. Mističky vyjměte z pekáče s vodou a nechte trochu vychladnout. Nožem opatrně uvolněte pudink od horní části misky. Pomocí prstů jemně oddělte pudink od okrajů mističky. Pokud už můžete pudinkem v misce otáčet, vyklopte ho na talířek. Jestli ještě drží, vsuňte prst až na dno misky a velmi opatrně obkružte misku. (Fotky zachycující celý proces najdete tady.)

Není dokonalý, ale na první pokus to ujde.

 

Tagy:,

